Przy wyborze hotelu większość osób zwraca uwagę na liczbę gwiazdek, która określa, jakiego standardu można spodziewać się w danym obiekcie. Oczywiście im więcej gwiazdek, tym lepiej, jednak warto pamiętać, że w niektórych krajach taka standaryzacja jest dobrowolna lub nie stosuje się jej wcale. Jak odczytywać gwiazdki hotelowe i czy zawsze trzeba się nimi kierować?

Wspólne wymagania dla hoteli

W Polsce przydzielaniem gwiazdek hotelowych zajmuje się marszałek województwa. Wszystkie wymagania, jakie musi spełniać hotel o określonym standardzie, zostały wymienione w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004. Każdy hotel – niezależnie od liczby przydzielonych gwiazdek – musi spełniać podstawowe wymagania dotyczące budynku i jego infrastruktury.

Wspólne wymagania dla wszystkich hoteli (*, **, ***, ****, *****):

  • bezpośrednie wejście do holu recepcyjnego, osłonięte od wiatru;
  • utwardzone drogi dojazdowe i ścieżki dla pieszych;
  • należyte utrzymanie zieleni i oświetlenie terenu;
  • część przeznaczona dla gości oddzielona od części gospodarczej;
  • miejsca postojowe dla gości;
  • ogrzewanie, ciepła i zimna woda przez całą dobę, odpowiednie oświetlenie;
  • dostęp do telefonu i faksu w recepcji;
  • instalacja radiowo-telewizyjna;
  • łazienki ogólnodostępne wyposażone w umywalkę, lustro, dozownik na mydło, kosz, suszarkę do rąk lub jednorazowe ręczniki, wieszaki ścienne, WC i pisuar w WC męskim.

Hotele 1-gwiazdkowe – wymagania

W hotelach 1-gwiazdkowych nie ma zbyt wielu dodatkowych udogodnień, jednak pewne standardy dotyczące wyposażenia pokoju, wielkości pomieszczeń czy infrastruktury hotelowej muszą być zachowane.

Standard hotelu *

Poza wymienionymi wyżej wymaganiami hotel w części ogólnodostępnej powinien być wyposażony w wentylację mechaniczną lub grawitacyjną. Hotele mające więcej niż 4 kondygnacje powinny zapewniać windę lub schody ruchome. Minimalna powierzchnia pokoi wynosi:

  • 8 m2 (pokój 1-osobowy),
  • 10 m2 (pokój 2-osobowy),
  • 14 m2 (pokój 3-osobowy),
  • 16 m2 (pokój 4-osobowy),
  • 16 m2 +4 m2 na każdą osobę w pokojach większych niż 4 osobowe.

Wyposażenie pokoju w hotelu 1-gwiazdkowym

Pokój w hotelu 1-gwiazdkowym musi być wyposażony w łóżko jednoosobowe  (co najmniej 90×200 cm) lub łóżko dwuosobowe (co najmniej 140×200 cm), stoliki nocne lub półki, szafę lub garderobę, biurko lub stół, krzesło, lustro, wieszak ścienny lub stojący. W pokoju musi być oświetlenie główne, lampka nocna oraz lampka oświetlająca stół lub biurko i co najmniej jedno wolne gniazdko elektryczne. Wystój pomieszczenia powinien obejmować wykładzinę dywanową lub dywany przy łóżkach, osłony okienne, kosz na śmieci i szklanki. Jeżeli pokój jest wyposażony w prywatną łazienkę, musi znajdować się w niej wanna lub natrysk, umywalka, WC, a także wyposażenie uzupełniające, w tym m.in.: mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty przy wannie lub natrysku, lustro, gniazdko elektryczne z osłoną, kosz, mydło, ręcznik.

Usługi w hotelu 1-gwiazdkowym

Zakres usług w hotelu 1-gwiazdkowy, obejmuje:

  • możliwość zakupu gorących napojów przez całą dobę;
  • budzenie;
  • przechowanie bagażu, pieniędzy i rzeczy wartościowych;
  • akceptacja kart płatniczych;
  • udzielanie pierwszej pomocy (apteczka, przeszkolony personel);
  • podawanie śniadań;
  • wymiana pościeli i ręczników (co trzy dni lub na życzenie gości);
  • sprzątanie pokoi (codziennie lub na życzenie gości).

Hotele 2-gwiazdkowe – wymagania

Standard hotelu 2-gwiazdkowego obejmuje wszystkie udogodnienia jak dla obiektów 1-gwiazdkowych. Dodatkowo hotel musi zapewniać dostęp do internetu w pokojach lub na wydzielonych stanowiskach. Ponadto w pokoju musi znajdować się stojak na bagaż i radio, a w łazience osłona wanny lub natrysku. Usługi hotelowe są w dużej mierze takie same, przy czym w hotelach 2-gwiazdkowych powinien znajdować się bar kawowy lub aperitif-bar.

Minimalna powierzchnia pokoi wynosi:

  • 9 m2 (pokoje 1-osobowe),
  • 12 m2 (pokoje 2-osobowe),
  • 15 m2 (pokoje 3-osobowe),
  • 18 m2 (pokoje 4-osobowe),
  • 18 m2 + 4,5 m2 na każdą osobę dla pokoi powyżej 4-osób.

Hotele 3-gwiazdkowe – wymagania

Hotele oznaczone trzema gwiazdkami to obiekty o podwyższonym standardzie. Czego można oczekiwać w hotelach tej kategorii?

Standard hotelu ***

W hotelach 3-gwiazdkowych wejście do budynku powinno znajdować się we wnęce lub zapewniać drzwi otwierane automatycznie lub obrotowe, dodatkowo nad wejściem powinna znajdować się osłona. W hotelach znajdujących się poza zwartą zabudową miejską należy zapewnić wydzieloną drogę dostaw. Dodatkowo budynek musi być wyposażony w wentylację mechaniczną. W przypadku dużych hoteli należy zapewnić gościom windę (obiekty powyżej 3 kondygnacji) oraz zadbać o podwójne zasilanie energetyczne lub agregat prądotwórczy (obiekty powyżej 300 pomieszczeń mieszkalnych).

Powierzchnia i wyposażenie pokoi w hotelu 3-gwiazdkowym

W hotelach 3-gwiazdkowych pokoje powinny mieć powierzchnię co najmniej:

  • 10 m2 (pokoje 1-osobowe),
  • 14 m2 (pokoje 2-osobowe) i
  • 16 m2 (pokoje 3-osobowe).

Wyposażenie pokoju musi zawierać to wszystko, co oferują hotele o niższym standardzie, a dodatkowo: wolne gniazdko elektryczne przy miejscu przeznaczonym do pracy, telefon, telewizję, materiały piśmiennicze, akcesoria do czyszczenia odzieży i wodę butelkowaną. W łazience powinien znajdować się dywanik i ręcznik kąpielowy.

Usługi hotelowe w hotelach 3-gwiazdkowych

Zakres usług świadczonych w hotelach 3-gwiazdkowych obejmuje:

  • usługi jak dla hoteli o niższym standardzie;
  • recepcja czynna całą dobę;
  • room service;
  • sprzedaż lub zapewnienie środków higieny osobistej;
  • restauracja (nieobowiązkowa, jeśli w odległości 500 m od hotelu znajduje się restauracja);
  • sala klubowa z telewizorem;
  • pranie i prasowanie odzieży.

Hotele 4-gwiazdkowe

W obiektach 4-gwiazdkowych wyższy standard wynika między innymi z konieczności zapewnienia strzeżonego miejsca postojowego. Ponadto w części ogólnodostępnej oraz w pomieszczeniach mieszkalnych powinna znajdować się klimatyzacja. Dodatkowo winda powinna być dostępna już w obiektach mających więcej niż dwie kondygnacje. Pokoje muszą mieć powierzchnię co najmniej 12 m2, ale obiekt może zapewniać również apartamenty o powierzchni co najmniej 25 m2 z prywatną łazienką oraz przedpokojem z wydzielonym WC. Dodatkowo pomieszczenia mieszkalne powinny być wyposażone w stolik i fotele wypoczynkowe lub kanapę, a także minibar lub lodówkę. W łazience musi znajdować się suszarka.

Usługi hotelowe w hotelach 4-gwiazdkowych

Zakres usług w hotelach 4-gwiazdkowych obejmuje: 

  • usługa bagażowa dostępna całodobowo;
  • sprzedaż lub dostęp do prasy codziennej;
  • sale wielofunkcyjne (np. konferencyjne, szkoleniowe, klubowe);
  • usługi odnowy biologicznej (np. basen, sauna, siłownia, solarium);
  • codzienna zmiana pościeli i ręczników (lub na życzenie gości).

Hotele 5-gwiazdkowe

Standard hotelu 5-gwiazdkowego jest zbliżony do obiektu oznaczonego czterema gwiazdkami, przy czym taki budynek musi mieć dodatkowo oddzielne. Winda powinna znajdować się już w obiektach mających więcej niż 1 kondygnację, a także poniżej parteru, jeżeli znajdują się tam pomieszczenia dostępne dla gości. Pomieszczenia mieszkalne mają taką samą powierzchnię minimalną i wyposażenie jak w hotelach 4-gwiazdkowych, przy czym w pokoju musi znajdować się również sejf, a w łazience telefon, waga oraz szlafrok. Usługi hotelowe są takie same jak w obiektach 4-gwiazdkowych.

Wysoki standard – nie tylko w hotelach 5-gwiazdkowych

Powyższe wymagania dotyczą tylko hoteli, dlatego przy wyborze obiektu noclegowego nie zawsze należy kierować się liczbą gwiazdek. Niektóre obiekty nie podlegają bowiem klasyfikacji i mogą zapewniać wysoki standard nawet bez takiego oznaczenia. Dla przykładu, Krupówka Mountain Resort Szczyrk to resort hotelowy, w którym goście mają do dyspozycji między innymi:

  • basen zewnętrzny i wewnętrzny,
  • restaurację,
  • strefę SPA z sauną i jacuzzi, a także
  • sale konferencyjne.

Goście mogą zatrzymać się w komfortowych pokojach dwuosobowych, a także w pełni wyposażonych apartamentach i domkach. Resort hotelowy Krupówka zapewnia również udogodnienia, których nie określają żadne gwiazdki hotelowe, czyli wspaniałe widoki, zielone otoczenie i błogi spokój z dala od zatłoczonego centrum miasta