Krupówka Mountain Resort , Szczyrk
Co oznaczają gwiazdki hotelowe?

Co oznaczają gwiazdki hotelowe?

  1. Krupówka Mountain Resort Szczyrk
  2. Co oznaczają gwiazdki hotelowe?
27
Przyjazd
kwi
'24
28
Wyjazd
kwi
'24
00

Ilość osób

29 mar 2024

Przy wyborze hotelu większość osób zwraca uwagę na liczbę gwiazdek, która określa, jakiego standardu można spodziewać się w danym obiekcie. Oczywiście im więcej gwiazdek, tym lepiej, jednak warto pamiętać, że w niektórych krajach taka standaryzacja jest dobrowolna lub nie stosuje się jej wcale. Jak odczytywać gwiazdki hotelowe i czy zawsze trzeba się nimi kierować?

Wspólne wymagania dla hoteli

W Polsce przydzielaniem gwiazdek hotelowych zajmuje się marszałek województwa. Wszystkie wymagania, jakie musi spełniać hotel o określonym standardzie, zostały wymienione w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004. Każdy hotel - niezależnie od liczby przydzielonych gwiazdek - musi spełniać podstawowe wymagania dotyczące budynku i jego infrastruktury.

Wspólne wymagania dla wszystkich hoteli (*, **, ***, ****, *****):

  • bezpośrednie wejście do holu recepcyjnego, osłonięte od wiatru;
  • utwardzone drogi dojazdowe i ścieżki dla pieszych;
  • należyte utrzymanie zieleni i oświetlenie terenu;
  • część przeznaczona dla gości oddzielona od części gospodarczej;
  • miejsca postojowe dla gości;
  • ogrzewanie, ciepła i zimna woda przez całą dobę, odpowiednie oświetlenie;
  • dostęp do telefonu i faksu w recepcji;
  • instalacja radiowo-telewizyjna;
  • łazienki ogólnodostępne wyposażone w umywalkę, lustro, dozownik na mydło, kosz, suszarkę do rąk lub jednorazowe ręczniki, wieszaki ścienne, WC i pisuar w WC męskim.

Hotele 1-gwiazdkowe - wymagania

W hotelach 1-gwiazdkowych nie ma zbyt wielu dodatkowych udogodnień, jednak pewne standardy dotyczące wyposażenia pokoju, wielkości pomieszczeń czy infrastruktury hotelowej muszą być zachowane.

Standard hotelu *

Poza wymienionymi wyżej wymaganiami hotel w części ogólnodostępnej powinien być wyposażony w wentylację mechaniczną lub grawitacyjną. Hotele mające więcej niż 4 kondygnacje powinny zapewniać windę lub schody ruchome. Minimalna powierzchnia pokoi wynosi:

  • 8 m2 (pokój 1-osobowy),
  • 10 m2 (pokój 2-osobowy),
  • 14 m2 (pokój 3-osobowy),
  • 16 m2 (pokój 4-osobowy),
  • 16 m2 +4 m2 na każdą osobę w pokojach większych niż 4 osobowe.

Wyposażenie pokoju w hotelu 1-gwiazdkowym

Pokój w hotelu 1-gwiazdkowym musi być wyposażony w łóżko jednoosobowe  (co najmniej 90x200 cm) lub łóżko dwuosobowe (co najmniej 140x200 cm), stoliki nocne lub półki, szafę lub garderobę, biurko lub stół, krzesło, lustro, wieszak ścienny lub stojący. W pokoju musi być oświetlenie główne, lampka nocna oraz lampka oświetlająca stół lub biurko i co najmniej jedno wolne gniazdko elektryczne. Wystój pomieszczenia powinien obejmować wykładzinę dywanową lub dywany przy łóżkach, osłony okienne, kosz na śmieci i szklanki. Jeżeli pokój jest wyposażony w prywatną łazienkę, musi znajdować się w niej wanna lub natrysk, umywalka, WC, a także wyposażenie uzupełniające, w tym m.in.: mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty przy wannie lub natrysku, lustro, gniazdko elektryczne z osłoną, kosz, mydło, ręcznik.

Usługi w hotelu 1-gwiazdkowym

Zakres usług w hotelu 1-gwiazdkowy, obejmuje:

  • możliwość zakupu gorących napojów przez całą dobę;
  • budzenie;
  • przechowanie bagażu, pieniędzy i rzeczy wartościowych;
  • akceptacja kart płatniczych;
  • udzielanie pierwszej pomocy (apteczka, przeszkolony personel);
  • podawanie śniadań;
  • wymiana pościeli i ręczników (co trzy dni lub na życzenie gości);
  • sprzątanie pokoi (codziennie lub na życzenie gości).

Hotele 2-gwiazdkowe - wymagania

Standard hotelu 2-gwiazdkowego obejmuje wszystkie udogodnienia jak dla obiektów 1-gwiazdkowych. Dodatkowo hotel musi zapewniać dostęp do internetu w pokojach lub na wydzielonych stanowiskach. Ponadto w pokoju musi znajdować się stojak na bagaż i radio, a w łazience osłona wanny lub natrysku. Usługi hotelowe są w dużej mierze takie same, przy czym w hotelach 2-gwiazdkowych powinien znajdować się bar kawowy lub aperitif-bar.

Minimalna powierzchnia pokoi wynosi:

  • 9 m2 (pokoje 1-osobowe),
  • 12 m2 (pokoje 2-osobowe),
  • 15 m2 (pokoje 3-osobowe),
  • 18 m2 (pokoje 4-osobowe),
  • 18 m2 + 4,5 m2 na każdą osobę dla pokoi powyżej 4-osób.

Hotele 3-gwiazdkowe - wymagania

Hotele oznaczone trzema gwiazdkami to obiekty o podwyższonym standardzie. Czego można oczekiwać w hotelach tej kategorii?

Standard hotelu ***

W hotelach 3-gwiazdkowych wejście do budynku powinno znajdować się we wnęce lub zapewniać drzwi otwierane automatycznie lub obrotowe, dodatkowo nad wejściem powinna znajdować się osłona. W hotelach znajdujących się poza zwartą zabudową miejską należy zapewnić wydzieloną drogę dostaw. Dodatkowo budynek musi być wyposażony w wentylację mechaniczną. W przypadku dużych hoteli należy zapewnić gościom windę (obiekty powyżej 3 kondygnacji) oraz zadbać o podwójne zasilanie energetyczne lub agregat prądotwórczy (obiekty powyżej 300 pomieszczeń mieszkalnych).

Powierzchnia i wyposażenie pokoi w hotelu 3-gwiazdkowym

W hotelach 3-gwiazdkowych pokoje powinny mieć powierzchnię co najmniej:

  • 10 m2 (pokoje 1-osobowe),
  • 14 m2 (pokoje 2-osobowe) i
  • 16 m2 (pokoje 3-osobowe).

Wyposażenie pokoju musi zawierać to wszystko, co oferują hotele o niższym standardzie, a dodatkowo: wolne gniazdko elektryczne przy miejscu przeznaczonym do pracy, telefon, telewizję, materiały piśmiennicze, akcesoria do czyszczenia odzieży i wodę butelkowaną. W łazience powinien znajdować się dywanik i ręcznik kąpielowy.

Usługi hotelowe w hotelach 3-gwiazdkowych

Zakres usług świadczonych w hotelach 3-gwiazdkowych obejmuje:

  • usługi jak dla hoteli o niższym standardzie;
  • recepcja czynna całą dobę;
  • room service;
  • sprzedaż lub zapewnienie środków higieny osobistej;
  • restauracja (nieobowiązkowa, jeśli w odległości 500 m od hotelu znajduje się restauracja);
  • sala klubowa z telewizorem;
  • pranie i prasowanie odzieży.

Hotele 4-gwiazdkowe

W obiektach 4-gwiazdkowych wyższy standard wynika między innymi z konieczności zapewnienia strzeżonego miejsca postojowego. Ponadto w części ogólnodostępnej oraz w pomieszczeniach mieszkalnych powinna znajdować się klimatyzacja. Dodatkowo winda powinna być dostępna już w obiektach mających więcej niż dwie kondygnacje. Pokoje muszą mieć powierzchnię co najmniej 12 m2, ale obiekt może zapewniać również apartamenty o powierzchni co najmniej 25 m2 z prywatną łazienką oraz przedpokojem z wydzielonym WC. Dodatkowo pomieszczenia mieszkalne powinny być wyposażone w stolik i fotele wypoczynkowe lub kanapę, a także minibar lub lodówkę. W łazience musi znajdować się suszarka.

Usługi hotelowe w hotelach 4-gwiazdkowych

Zakres usług w hotelach 4-gwiazdkowych obejmuje: 

  • usługa bagażowa dostępna całodobowo;
  • sprzedaż lub dostęp do prasy codziennej;
  • sale wielofunkcyjne (np. konferencyjne, szkoleniowe, klubowe);
  • usługi odnowy biologicznej (np. basen, sauna, siłownia, solarium);
  • codzienna zmiana pościeli i ręczników (lub na życzenie gości).

Hotele 5-gwiazdkowe

Standard hotelu 5-gwiazdkowego jest zbliżony do obiektu oznaczonego czterema gwiazdkami, przy czym taki budynek musi mieć dodatkowo oddzielne. Winda powinna znajdować się już w obiektach mających więcej niż 1 kondygnację, a także poniżej parteru, jeżeli znajdują się tam pomieszczenia dostępne dla gości. Pomieszczenia mieszkalne mają taką samą powierzchnię minimalną i wyposażenie jak w hotelach 4-gwiazdkowych, przy czym w pokoju musi znajdować się również sejf, a w łazience telefon, waga oraz szlafrok. Usługi hotelowe są takie same jak w obiektach 4-gwiazdkowych.

Wysoki standard - nie tylko w hotelach 5-gwiazdkowych

Powyższe wymagania dotyczą tylko hoteli, dlatego przy wyborze obiektu noclegowego nie zawsze należy kierować się liczbą gwiazdek. Niektóre obiekty nie podlegają bowiem klasyfikacji i mogą zapewniać wysoki standard nawet bez takiego oznaczenia. Dla przykładu, Krupówka Mountain Resort Szczyrk to resort hotelowy, w którym goście mają do dyspozycji między innymi:

  • basen zewnętrzny i wewnętrzny,
  • restaurację,
  • strefę SPA z sauną i jacuzzi, a także
  • sale konferencyjne.

Goście mogą zatrzymać się w komfortowych pokojach dwuosobowych, a także w pełni wyposażonych apartamentach i domkach. Resort hotelowy Krupówka zapewnia również udogodnienia, których nie określają żadne gwiazdki hotelowe, czyli wspaniałe widoki, zielone otoczenie i błogi spokój z dala od zatłoczonego centrum miasta

Newsletter
Newsletter

Zapisz się do newslettera i nie przegap informacji z pierwszej ręki!

Opinie Gości

Zobacz co myślą o nas Goście

4/5
tripadvisor
4,6/5
google
8,6/10
booking-com

Aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, Serwis wykorzystuje pliki cookies zapisywane w pamięci przeglądarki. Szczegółowe informacje na temat celu ich używania, w tym przetwarzania danych dotyczących aktywności użytkownika oraz personalizacji reklam, oraz możliwość zmian ustawień plików cookies, znajdują się w Polityce prywatności.
Klikając ZAAKCEPTUJ WSZYSTKIE, wyrażasz zgodę na korzystanie z technologii takich jak cookies i na przetwarzanie przez "E.S.K." S.C. , ul. Ochodzka 35 a, 43-502, Czechowice-Dziedzice , Twoich danych osobowych zbieranych w Internecie, takich jak adresy IP i identyfikatory plików cookie, w celach analitycznych i marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań, mierzenia ich skuteczności oraz przetwarzania danych użytkownika dla celów analitycznych). Zmiany ustawień plików cookies oraz szczegółowe preferencje dotyczące zgód możesz dokonać w ustawieniach.

Zarządzaj ustawieniami dotyczącymi prywatności
Niezbędne pliki cookies

Pliki cookies niezbędne do działania usług dostępnych na stronie internetowej, umożliwiające przeglądanie ofert lub dokonywanie rezerwacji, wspierające mechanizmy bezpieczeństwa, m.in.: uwierzytelnianie użytkowników i wykrywanie nadużyć. Te pliki są wymagane do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej. Nie wymagają Twojej zgody.

Analityczne pliki cookies

Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Wyrażając zgodę na te pliki cookies, zgadzasz się na przetwarzanie danych dotyczących Twojej aktywności na stronie w celach analitycznych.

Marketingowe pliki cookies

Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące aktywności użytkownika, produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Zgoda na te pliki cookies oznacza, że Twoje dane mogą być używane do personalizacji reklam oraz analizy skuteczności naszych kampanii reklamowych.

Twoje preferencje nie zostały jeszcze zapisane