Wspólne wymagania dla hoteli
W Polsce przydzielaniem gwiazdek hotelowych zajmuje się marszałek województwa. Wszystkie wymagania, jakie musi spełniać hotel o określonym standardzie, zostały wymienione w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004. Każdy hotel - niezależnie od liczby przydzielonych gwiazdek - musi spełniać podstawowe wymagania dotyczące budynku i jego infrastruktury.
Wspólne wymagania dla wszystkich hoteli (*, **, ***, ****, *****):
- bezpośrednie wejście do holu recepcyjnego, osłonięte od wiatru;
- utwardzone drogi dojazdowe i ścieżki dla pieszych;
- należyte utrzymanie zieleni i oświetlenie terenu;
- część przeznaczona dla gości oddzielona od części gospodarczej;
- miejsca postojowe dla gości;
- ogrzewanie, ciepła i zimna woda przez całą dobę, odpowiednie oświetlenie;
- dostęp do telefonu i faksu w recepcji;
- instalacja radiowo-telewizyjna;
- łazienki ogólnodostępne wyposażone w umywalkę, lustro, dozownik na mydło, kosz, suszarkę do rąk lub jednorazowe ręczniki, wieszaki ścienne, WC i pisuar w WC męskim.
Hotele 1-gwiazdkowe - wymagania
W hotelach 1-gwiazdkowych nie ma zbyt wielu dodatkowych udogodnień, jednak pewne standardy dotyczące wyposażenia pokoju, wielkości pomieszczeń czy infrastruktury hotelowej muszą być zachowane.
Standard hotelu *
Poza wymienionymi wyżej wymaganiami hotel w części ogólnodostępnej powinien być wyposażony w wentylację mechaniczną lub grawitacyjną. Hotele mające więcej niż 4 kondygnacje powinny zapewniać windę lub schody ruchome. Minimalna powierzchnia pokoi wynosi:
- 8 m2 (pokój 1-osobowy),
- 10 m2 (pokój 2-osobowy),
- 14 m2 (pokój 3-osobowy),
- 16 m2 (pokój 4-osobowy),
- 16 m2 +4 m2 na każdą osobę w pokojach większych niż 4 osobowe.
Wyposażenie pokoju w hotelu 1-gwiazdkowym
Pokój w hotelu 1-gwiazdkowym musi być wyposażony w łóżko jednoosobowe (co najmniej 90x200 cm) lub łóżko dwuosobowe (co najmniej 140x200 cm), stoliki nocne lub półki, szafę lub garderobę, biurko lub stół, krzesło, lustro, wieszak ścienny lub stojący. W pokoju musi być oświetlenie główne, lampka nocna oraz lampka oświetlająca stół lub biurko i co najmniej jedno wolne gniazdko elektryczne. Wystój pomieszczenia powinien obejmować wykładzinę dywanową lub dywany przy łóżkach, osłony okienne, kosz na śmieci i szklanki. Jeżeli pokój jest wyposażony w prywatną łazienkę, musi znajdować się w niej wanna lub natrysk, umywalka, WC, a także wyposażenie uzupełniające, w tym m.in.: mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty przy wannie lub natrysku, lustro, gniazdko elektryczne z osłoną, kosz, mydło, ręcznik.
Usługi w hotelu 1-gwiazdkowym
Zakres usług w hotelu 1-gwiazdkowy, obejmuje:
- możliwość zakupu gorących napojów przez całą dobę;
- budzenie;
- przechowanie bagażu, pieniędzy i rzeczy wartościowych;
- akceptacja kart płatniczych;
- udzielanie pierwszej pomocy (apteczka, przeszkolony personel);
- podawanie śniadań;
- wymiana pościeli i ręczników (co trzy dni lub na życzenie gości);
- sprzątanie pokoi (codziennie lub na życzenie gości).
Hotele 2-gwiazdkowe - wymagania
Standard hotelu 2-gwiazdkowego obejmuje wszystkie udogodnienia jak dla obiektów 1-gwiazdkowych. Dodatkowo hotel musi zapewniać dostęp do internetu w pokojach lub na wydzielonych stanowiskach. Ponadto w pokoju musi znajdować się stojak na bagaż i radio, a w łazience osłona wanny lub natrysku. Usługi hotelowe są w dużej mierze takie same, przy czym w hotelach 2-gwiazdkowych powinien znajdować się bar kawowy lub aperitif-bar.
Minimalna powierzchnia pokoi wynosi:
- 9 m2 (pokoje 1-osobowe),
- 12 m2 (pokoje 2-osobowe),
- 15 m2 (pokoje 3-osobowe),
- 18 m2 (pokoje 4-osobowe),
- 18 m2 + 4,5 m2 na każdą osobę dla pokoi powyżej 4-osób.
Hotele 3-gwiazdkowe - wymagania
Hotele oznaczone trzema gwiazdkami to obiekty o podwyższonym standardzie. Czego można oczekiwać w hotelach tej kategorii?
Standard hotelu ***
W hotelach 3-gwiazdkowych wejście do budynku powinno znajdować się we wnęce lub zapewniać drzwi otwierane automatycznie lub obrotowe, dodatkowo nad wejściem powinna znajdować się osłona. W hotelach znajdujących się poza zwartą zabudową miejską należy zapewnić wydzieloną drogę dostaw. Dodatkowo budynek musi być wyposażony w wentylację mechaniczną. W przypadku dużych hoteli należy zapewnić gościom windę (obiekty powyżej 3 kondygnacji) oraz zadbać o podwójne zasilanie energetyczne lub agregat prądotwórczy (obiekty powyżej 300 pomieszczeń mieszkalnych).
Powierzchnia i wyposażenie pokoi w hotelu 3-gwiazdkowym
W hotelach 3-gwiazdkowych pokoje powinny mieć powierzchnię co najmniej:
- 10 m2 (pokoje 1-osobowe),
- 14 m2 (pokoje 2-osobowe) i
- 16 m2 (pokoje 3-osobowe).
Wyposażenie pokoju musi zawierać to wszystko, co oferują hotele o niższym standardzie, a dodatkowo: wolne gniazdko elektryczne przy miejscu przeznaczonym do pracy, telefon, telewizję, materiały piśmiennicze, akcesoria do czyszczenia odzieży i wodę butelkowaną. W łazience powinien znajdować się dywanik i ręcznik kąpielowy.
Usługi hotelowe w hotelach 3-gwiazdkowych
Zakres usług świadczonych w hotelach 3-gwiazdkowych obejmuje:
- usługi jak dla hoteli o niższym standardzie;
- recepcja czynna całą dobę;
- room service;
- sprzedaż lub zapewnienie środków higieny osobistej;
- restauracja (nieobowiązkowa, jeśli w odległości 500 m od hotelu znajduje się restauracja);
- sala klubowa z telewizorem;
- pranie i prasowanie odzieży.
Hotele 4-gwiazdkowe
W obiektach 4-gwiazdkowych wyższy standard wynika między innymi z konieczności zapewnienia strzeżonego miejsca postojowego. Ponadto w części ogólnodostępnej oraz w pomieszczeniach mieszkalnych powinna znajdować się klimatyzacja. Dodatkowo winda powinna być dostępna już w obiektach mających więcej niż dwie kondygnacje. Pokoje muszą mieć powierzchnię co najmniej 12 m2, ale obiekt może zapewniać również apartamenty o powierzchni co najmniej 25 m2 z prywatną łazienką oraz przedpokojem z wydzielonym WC. Dodatkowo pomieszczenia mieszkalne powinny być wyposażone w stolik i fotele wypoczynkowe lub kanapę, a także minibar lub lodówkę. W łazience musi znajdować się suszarka.
Usługi hotelowe w hotelach 4-gwiazdkowych
Zakres usług w hotelach 4-gwiazdkowych obejmuje:
- usługa bagażowa dostępna całodobowo;
- sprzedaż lub dostęp do prasy codziennej;
- sale wielofunkcyjne (np. konferencyjne, szkoleniowe, klubowe);
- usługi odnowy biologicznej (np. basen, sauna, siłownia, solarium);
- codzienna zmiana pościeli i ręczników (lub na życzenie gości).
Hotele 5-gwiazdkowe
Standard hotelu 5-gwiazdkowego jest zbliżony do obiektu oznaczonego czterema gwiazdkami, przy czym taki budynek musi mieć dodatkowo oddzielne. Winda powinna znajdować się już w obiektach mających więcej niż 1 kondygnację, a także poniżej parteru, jeżeli znajdują się tam pomieszczenia dostępne dla gości. Pomieszczenia mieszkalne mają taką samą powierzchnię minimalną i wyposażenie jak w hotelach 4-gwiazdkowych, przy czym w pokoju musi znajdować się również sejf, a w łazience telefon, waga oraz szlafrok. Usługi hotelowe są takie same jak w obiektach 4-gwiazdkowych.
Wysoki standard - nie tylko w hotelach 5-gwiazdkowych
Powyższe wymagania dotyczą tylko hoteli, dlatego przy wyborze obiektu noclegowego nie zawsze należy kierować się liczbą gwiazdek. Niektóre obiekty nie podlegają bowiem klasyfikacji i mogą zapewniać wysoki standard nawet bez takiego oznaczenia. Dla przykładu, Krupówka Mountain Resort Szczyrk to resort hotelowy, w którym goście mają do dyspozycji między innymi:
- basen zewnętrzny i wewnętrzny,
- restaurację,
- strefę SPA z sauną i jacuzzi, a także
- sale konferencyjne.
Goście mogą zatrzymać się w komfortowych pokojach dwuosobowych, a także w pełni wyposażonych apartamentach i domkach. Resort hotelowy Krupówka zapewnia również udogodnienia, których nie określają żadne gwiazdki hotelowe, czyli wspaniałe widoki, zielone otoczenie i błogi spokój z dala od zatłoczonego centrum miasta